hits

Uke 09 (2018) | Jeg trenger din hjelp!

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

17. mai 2015!

Fredag den 9. februar har jeg skrevet litt om tilbakemeldingen jeg får på stilinger. Siden den har jeg tenkt om hvordan det egentlig går med mitt norske eventyr. Jeg har kommet nå til konklusjonen at jeg har så mange ubesvarte spørsmål. Og hvis jeg vil få svar til disse spørsmålet, den kommer jeg i en runddans mellom NAV og banker i Norge. Derfor har jeg skrevet ned hvilket utfordringer jeg har så at jeg kan få mer oversikt inn å finne svar eller finne alternative løsninger. Også håper jeg litt om at noe kan hjelpe meg videre, fordi jeg tror at jeg skal ikke være den eneste med slik spørsmålet. Husk iallfall at jeg aldri vil være negativt til bedrifter eller noe annen. Jeg vet fra meg selv at jeg av og til kan skrive som du må ikke gjøre sånn eventyr, men dette er absolutt ikke sant. Jeg vil gjerne utfordre deg å gjøre det samme eventyr jeg gjør. Friheten og tingene du kan lære fra sånn eventyr er så veldig stort. Derfor har tenkt langt om jeg vil publisere denne innlegg. Men at jeg fortsatt har bestemt å publisere denne innlegg, er fordi jeg har kommet nå til en situasjon hvor jeg dessverre ikke se, og forstå hvorfor det bli så vanskelig å bosette meg i Norge. Igjen, jeg vil gjerne gjøre alt selv, men som ordtak vi bruker i Nederland; ikke gjenoppfinne hjulet. Med andre ord, spør rundt hvis du har spørsmål. Det er galskap å finne ut svaret som bli allerede kjent.

Som du kanskje allerede vet, flyttet jeg i juli i fjor hit til Norge. Siden jeg flyttet hit, prøver jeg å finne en jobb. Derfor har jeg allerede reagert til veldig mange forskjellige stillinger. Ikke bare IT-stillinger, men også stillinger som f.eks. servitør, renere, lagerarbeider, osv. Fordi jeg bo akkurat nå 8 måneder i Norge, og ikke har fått en jobb ennå, syns jeg at det bli tiden om at jeg må prøve andre veier. En av den andre veien er at jeg har anmeldt meg hos NAV som jobbsøker. Også har jeg spurt NAV om hvordan jeg f.eks. kan bytte yrke, og på grunn av tilbakemeldinger, om hvordan jeg kan følge norskkurs. Jeg vet at NAV holder norskkurs iallfall hver fredager på Furuset. Men uansett, i sted av NAV hjelper meg videre, stenger NAV mer dører. Det kan ikke hjelpe meg videre med spørsmålet mitt. Neste måned blir det mer vanskelig å holde kontakt med NAV. NAV skal nemlig fjerne muligheter å logge på med brukernavn og passord på deres nettside. Hvorfor det gjøre dette, jeg aner ikke. Jeg har ikke fått brev eller lest noe i nyheter. Det var bare en små beskjed på deres nettside etter jeg logget på. Heldigvis fant jeg ut at jeg kan spørre om en MiniID konto. Men selv om jeg kan bruke denne metoder, har jeg fortsatt ingen mulighet å se alle digitale kommunikasjon med NAV. Lang fortellinger samlaget kommer det an at jeg har to muligheter igjen. Den første er å gå til NAV kontoret. Vel, egentlig er dette ikke den beste muligheter. I Bærum fins en NAV kontor, og det ligger i Sandvika. Fra hvor jeg bor er det mer enn 1 timer med kollektiv. Den andre muligheter er å få en brikke. Men en brikke kan man bare få hvis man har en bankkonto. Og en bankkonto kan man bare få hvis man har en jobb, iallfall en arbeidskontrakt lengre enn 3 måneder. Skjønner du allerede hva jeg mener med runddansen?

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Melding fra NAVs nettsiden

Jeg vil absolutt ikke bare klage om NAV, banker i Norge eller systemet i Norge i den hele tatt. Jeg kan også komme med positive grunner. Men selv om denne grunner er veldig positivt, kommer jeg dessverre ut med det sammen spørsmålet; hvorfor er det så vanskelig? Jeg har f.eks. en avtale med NAV om at jeg må registre hvilke bedrifter jeg har send søknaden min til. Men jeg sitter fortsatt med spørsmålet; hva skjer med denne avtale hvis jeg ikke kan logge på NAVs nettside lenger? En annen god ting er at det ser ut at jeg kan følge et kurs om hvordan jeg kan finne en jobb, skrive søknaden osv. Men på grunn av alle kommunikasjonen går gjennom brevet i postkassen, er det allerede mer enn en uke side at jeg har snakket med NAV om dette kurset. Er det rart, fordi det tar så langt tid, at jeg allerede har glemt når NAV skal holde dette kurset? Jeg tror at NAV har snakket om februar eller mars, så det er en stor sjanse at dette kurset har allerede begynt. Men, hva hvis jeg har misset dette kurset på grunn av denne langsomme kommunikasjon? Jeg håper iallfall ikke at jeg bli markert om jeg ikke vil ta muligheter fra NAV. Den har jeg kastet så mange muligheter borte, ikke sant? Jeg kan også finne gode grunner at man bare kan kontakte NAV kontoret i kommune man bor i. Men som jeg fortalte tidligere, for meg betyr det at jeg må reise mer enn 1 timer for å komme til Sandvika. Sandvika ligger i sone 2V. Med andre ord, hvis jeg kan følge kurset, betyr det at jeg misser først og fremst en dag på grunn av reisen. Men det betyr også at jeg må betale 140 korner selv for å reise hit og dit til NAV kontoret. Jeg forstått også at kurset bli holdet for tre dager, så egentlig må jeg betale 420 kroner til sammen for bare reisen til NAV. Fordi jeg vil gjerne kommer ut denne runddansen, vil jeg absolutt ikke klage om denne kostnader. Men igjen, hvorfor er det så vanskelig?

Selvfølgelig har jeg tenkt å flytte til en annet sted. Men den kommer jeg igjen i det samme runddansen. For å få en leilighet trenger man en boliglån eller minst en bevis at man har noe inntekt. Så egentlig, å ha allerede en jobb før du kommer hit til Norge, er sannsynligvis den mest verdifullt ting man kan ha for å kunne bosette seg i Norge. På denne måten begynner jeg å forstå mer om hvorfor innvandringer med en familie har mer lykke. Iallfall, det meste mennesker jeg har snakket med, har kommet hit til Norge på grunn av det bli utsend av bedrifter det jobber i. På denne måten finns allerede en person som har noe inntekt. Partnere sin har derfor god tid til å finne et annet jobb i mellomtiden. Jeg tror at disse mennesker har det fortsatt vanskelig å overleve. Men jeg tror også at disse mennesker har en ekstra fordel. Det er ikke den første personen som bli utsend. Hvis man har et eller flere spørsmålet, den er det nok kollegaer som har svaret. Men hva med mennesker som jeg? Jeg har ikke en partner, eller partner med inntekt. Jeg har ingen andre inntekt jeg kan stole på. Jeg må finne ut alt selv. Forstå meg ikke feil, jeg vil absolutt ikke være trist, eller skriker rundt at jeg er så patetisk. I den siste 8 måneder har jeg lært så mye nye tingene. Dette er for meg mer verdifullt enn penger. Dette har meg mer fast bestemt å ikke gi opp, selv om det er så vanskelig nå. Nei, jeg mener mer at jeg tror at også jeg skal ikke være den første som er flyttet helt alene. Derfor vil jeg gjerne vite hvordan jeg kan komme i kontakt med disse mennesker. Jeg vil gjerne få noe ideer for å komme ut denne runddansen. Se hvilke muligheter jeg har igjen annen enn å fa tilbakemeldingen om at min norsk er ikke bra. Annen enn å spørre støtte fra NAV. Å se hva, eller hvis jeg gjord noe feil. Prøver jeg ikke hard nok for å komme inn i den Norske samfunn, eller er alt virkelig så vanskelig?

Her er noe eksempler fra banker i Norge;

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Eksempler 1

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Eksempler 2

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Eksempler 3

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Eksempler 4

Nedenfor en kopi av en del fra NAVs brevet;

Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Virkelig, tuller du?

Selv om du vil bli medlem, trenger du en BankID;
Ukentlig fortelling Uke 09 (2018)

Og hva nå?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar